De opt-in pagina; waar moet je nu precies op letten? We zullen eerst eens kijken wat een opt-in pagina is, welk doel de opt-in pagina heeft en waarom je deze nodig hebt.

De opt-in pagina is een zelfstandige pagina waar je jouw potentiële klanten naar toe verwijst om zich in te schrijven voor jouw waardevolle weggever. Deze pagina heeft maar één doel en dat is dat jouw potentiële klant zijn/ haar gegevens achter laat in ruil voor jouw weggever. Je wil dus geen verdere afleiding op deze pagina en dat is meteen de reden waarom je een opt-in pagina nodig hebt.

Vaak zie ik dat ondernemers een bericht ergens plaatsen (bijvoorbeeld op social media) met hierin het aanbod om je gegevens achter te laten in ruil voor een nieuwsbrief 🙁 of een waardevolle weggever 🙂 Vervolgens klik je op de bijgevoegde link en kom je op de homepage van de desbetreffende website terecht. Fout!!

Een homepage staat vol met afleiding; met een menubalk, allerlei soorten informatie, leuke foto’s. De kans is groot dat jouw potentiële klant snel afgeleid is en dat hij/ zij niet eens meer weet wat hij ook alweer kwam doen op je website…

Je wilt dus een stand-alone pagina zonder afleiding. Geen menubalk op de opt-in pagina en niet teveel afleidende afbeeldingen. Waar moet je nog meer op letten? Ik heb 13 tips voor je op een rijtje gezet:

Is jouw waardevolle weggever wel echt waardevol?

De tijd van de nieuwsbrief is wel voorbij. Als je wilt dat iemand zich inschrijft op jouw lijst, dan moet je iets van waarde weggeven. Iets wat echt een resultaat oplevert voor jouw ideale klant. Iets waarmee jij laat zien dat jij de expert bent in jouw gebied. En dat jouw ideale klant bij jou moet zijn om zijn/ haar probleem op te lossen. Wil je de perfecte weggever voor jouw klant maken? En deze ook nog op de automatische piloot versturen met ActiveCampaign? Ik heb een korte training voor je gemaakt. Je vindt alle informatie hier.

Klopt de opmaak met jouw website & huisstijl?

Jouw potentiële klant vindt het fijn om herkenning te zien. Als jij op jouw social media kanalen een duidelijke huisstijl hebt, trek deze dan ook door op jouw opt-in pagina. Dus als jij een kikkergroen logo hebt, zorg dan dat deze kleur terug komt in al jouw uitingen.

Grijpt de kop meteen de aandacht?

You only get one chance to make a first impression. Dit geldt ook voor je opt-in pagina. Zorg dat je meteen de interesse wekt van jouw potentiële klant. Iemand moet zich meteen aangesproken voelen!

Noem je duidelijk de voordelen voor jouw ideale klant die ze behalen als ze jouw weggever hebben aangevraagd?

Een echt waardevolle weggever lost een micro-probleem op van de lezer. Jouw ideale klant heeft een probleem, zoekt een oplossing en komt op jouw website terecht. Jouw weggever is de ideale plek om te laten zien dat jij jouw ideale klant snapt en weet hoe zijn probleem in elkaar steekt. Laat in overzichtelijke bullets zien welke resultaten jouw lezer kan behalen door het inzetten van jouw weggever!

Spreek je de taal van jouw ideale klant?

Welke taal spreekt jouw klant? Welke woorden gebruikt hij of zij om zijn probleem uit te leggen? Gebruik jij dezelfde woorden?Een voorbeeld: in mijn branche praten alle marketing hot-shots in snelle termen. De ROI’s, CTA’s en KPI’s vliegen je om de oren. Maar dat zijn niet de termen die jij (mijn ideale klant) gebruikt, sterker nog, ik denk dat je vaak niet eens weet waar het over gaat. Ik kies er dan ook heel bewust voor om normale taal te gebruiken, zodat jij ook aangehaakt blijft 🙂

Zit de call to action button boven ‘de vouw’?

Als ik op een opt-in pagina kom, wil ik niet hoeven zoeken naar een button. Ik wil dat deze meteen zichtbaar is en dat ik meteen kan klikken als ik mij aangesproken voel. Zorg er dus voor dat jouw lezer niet hoeft te scrollen op zoek naar de button, maar plaats hem meteen bovenaan de pagina.

Is de call to action button opvallend en duidelijk?

Ook hiervoor geldt; je wil niet dat jouw lezer moet zoeken of gaat twijfelen. Er is maar één doel op jouw pagina en dat is dat ze op die button klikken en zich inschrijven!

Is de afbeelding op de opt-in pagina nuttig of verstoort het de focus?

Je kunt best een afbeelding op je opt-in pagina plaatsen, maar zorg ervoor dat deze geen afleiding veroorzaakt.

Heb je ‘Over mij’ informatie opgenomen?

Wellicht komt iemand op jouw opt-in pagina vanuit een Facebook advertentie of bericht op LinkedIn. Houd er rekening mee dat iemand misschien nog nooit van jou gehoord heeft en graag wil weten wie jij bent en waarom je doet wat je doet. Stel je daarom even netjes voor op je opt-in pagina.

Laat jij social proof zien op je opt-in pagina?

Heb jij ervaringen van klanten die met jou gewerkt hebben en enorm enthousiast zijn? Echte ambassadeurs? Vraag eens een testimonial over jouw weggever! Je kunt je voorstellen dat als je bewijs hebt hoe goed jouw waardevolle weggever helpt, dat iemand veel eerder geneigd is zich in te schrijven.

Is je invulveld zo beknopt mogelijk?

Ook zo belangrijk. Ik zie nog te vaak dat ondernemers te veel informatie vragen in ruil voor een weggever. Ik vraag alleen een e-mailadres en een voornaam. Meer heb je toch niet nodig om iemand e-mails te sturen?

Heb je de bedankt-pagina gekoppeld?

Als iemand de moeite heeft genomen om jouw weggever aan te vragen wil je deze persoon natuurlijk wel even bedanken. Dat doe je gemakkelijk op een bedankt-pagina. En wist je dat je deze bedankt-pagina ook enorm goed kunt gebruiken om een klein aanbod op te doen? Hoe dat werkt lees je hier.

Klopt de integratie met jouw e-mail provider?

Je zorgt er natuurlijk wel voor dat jouw opt-in pagina goed gekoppeld is met jouw e-mail provider. Met andere woorden; dat de gegevens die jouw nieuwe lead invult op jouw opt-in pagina in de goede software en op de juiste plek terecht komen.

Dit waren mijn tips voor een optimale opt-in pagina. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en dat je inziet welk kansen een goede opt-in pagina biedt. Laat je mij weten welke tip je vandaag nog in gaat zetten?