“Anouk, ik wil graag over 3 maanden een jaarprogramma lanceren. Ik heb minimaal X deelnemers nodig. En ik dacht aan een prijs van Y …”

Ondernemers hebben vaak ambitieuze wensen. Mijn eerste vraag is altijd:
Hoeveel contacten staan er op je e-maillijst?

Begrijp me niet verkeerd, ik hou er niet van om de party-pooper te zijn en ben juist dol op het enthousiasme van ondernemers die vooral willen creëren en in de actie-stand staan.

Tegelijkertijd houd ik ook van eerlijkheid en verwachtingen managen. Ik kan wel met je meepraten en achteraf “verrast” zijn dat je droomlancering toch niet helemaal gelukt is, maar daar worden we allebei niet gelukkig van.

Ondernemers zien vaak het verschil niet tussen koude, warme en hete contacten. En denken een nieuwe dienst of product te kunnen verkopen via een berichtje op hun Facebookpagina. Of zijn een week overactief op LinkedIn, omdat er nu eenmaal iets gepromoot moet worden.

Ik geloof daar niet in. Ik geloof in koud, warm en heet.

1. Koude contacten (Know)
Deze mensen kennen jouw naam nog maar net en moeten je nog leren kennen en gaan vertrouwen voordat ze een product of dienst aanschaffen bij jou. Je vindt je koude contacten op social media, soms volgen ze je wel al, maar ze zijn (nog) niet erg betrokken bij je berichten.

Wie?
Social media en eventueel website bezoekers.

Strategie?
Je wilt meer betrokkenheid creëren bij deze mensen en je wilt dat ze doorklikken naar je waardevolle content op je website.

Hoe?
Voer een Facebookcampagne richting een waardevol stuk content. In je content plaats je een banner of tekstlink naar je weggever en zo kan je lezer zich inschrijven voor je e-maillijst.

Conversie?
Verwacht niet dat je koude contacten klaar zijn voor een sale. Ga voor die like op je bericht op social of een nieuwe inschrijving op je e-maillijst.

2. Warme contacten (Like)
Dit zijn je betrokken volgers op social media, de mensen die je content waarderen en zich eventueel al hebben ingeschreven op je e-mail lijst.

Wie?
Betrokken social media en website bezoekers en contacten op je e-mail lijst.

Strategie?
Je wilt dat je lezer jou goed leert kennen, een klik met je heeft en gaat zien als de go-to-person voor zijn probleem.

Hoe?
Verleid je social media volgers om je waardevolle content te bezoeken, zoals een wekelijkse blog, podcast of vlog. Zo gaan ze je vertrouwen en kijken ze uit naar de waarde die jij met ze deelt.

Conversie?
Je wekelijkse waardevolle content is altijd aangevuld met een weggever. Je weggever sluit aan bij het onderwerp van je content. Je lezer ziet dit als een extra cadeautje en laat zijn e-mailadres graag achter om je weggever te downloaden.

3. Hete contacten (Trust)
Dit zijn de mensen die jou compleet vertrouwen als expert binnen jouw vakgebied. Ze staan ingeschreven op je e-maillijst en zijn betrokken met de inhoud van je e-mails. Je klanten die ooit al met je hebben samengewerkt of je product hebben aangekocht vallen hier ook onder.

Wie?
Betrokken contacten op je e-mail lijst en je klanten.

Strategie?
Zodra je een nieuwe dienst of product hebt, bied je deze als eerste aan aan je trouwste fans. Deze mensen staan te trappelen om jouw nieuwe product of dienst uit te proberen.

Hoe?
De e-mails met waardevolle content die je naar je e-maillijst stuurt wissel je af met e-mails met hierin je betaalde aanbod. Meestal wordt de verhouding 80/20 gebruikt. Je stuurt dus 80% waarde en 20% aanbod.

Let op: je stuurt dus alleen naar de mensen op je e-maillijst je betaalde aanbod! Je betaalde aanbod op je Facebookpagina zetten heeft immers geen enkele zin. Je volger is nog helemaal niet klaar voor de sale.

Conversie?
Je conversie is het hoogst binnen deze groep. Vergeet deze groep dus ook niet. Wees dankbaar voor je trouwste fans en blijf ze voeden met jouw meest waardevolle content.

Je snapt nu het belang van een lijst vol waardevolle e-mailadressen. E-mailadressen van (potentiële) klanten die jou al kennen, jou leuk vinden en vertrouwen als expert.

En je snapt dat je dus altijd moet werken aan (1) het blijven vullen van je e-maillijst en (2) het ‘levend’ houden van je e-maillijst. Dat is de enige manier om te zorgen dat je fans klaar zijn voor jouw betaalde aanbod.

Wil jij werken aan een e-maillijst vol trappelende fans? Vraag dan mijn template + stappenplan aan. Hierin leer ik je een manier om automatisch je e-maillijst te laten groeien zonder dat het jou advertentiekosten oplevert. Je vraagt de template hier aan.