Soms merk je dat je dat je zorgvuldig geschreven e-mail niet aankomt bij je lezer. Je ontvangt in het beste geval een reactie van iemand die op je mail wacht, maar niets heeft ontvangen. ActiveCampaign geeft aan wel degelijk verstuurd te hebben. Mmmmm je raadt het al… je mail is in de SPAM-folder beland!

Dit kan de beste overkomen, helaas! Een simpele manier om je lezer te attenderen dat dit kan gebeuren, is een berichtje plaatsen op je bedankt-pagina met iets als “Heb je mijn weggever niet ontvangen? Check je SPAM.”

Daarnaast wil je er natuurlijk voor zorgen dat je mail niet in de SPAM terecht komt. Ik geef je 10 tips.

1. Kwaliteit boven kwantiteit.
Het is toch altijd een dingetje, de hoeveelheid e-mailadressen op je lijst. Hoe groter je lijst, hoe groter je business, toch?

Ik plaats hier graag een flinke kanttekening bij. Het is zeker belangrijk om je lijst te laten groeien. Het blijven aanvullen van je lijst met relevante en frisse e-mailadressen zou zelfs prioriteit moeten zijn in je business. Maar daarnaast is het zeker zo belangrijk dat de kwaliteit van je bestaande e-mailadressen up-to-date blijft. Ik wil je aanraden om contacten waar je mails naar blijft versturen, maar die zelden tot nooit je e-mails openen, te verwijderen van je lijst. Hoe meer je e-mails geopend worden, hoe relevanter ActiveCampaign jouw mails vindt en hoe beter ze afgeleverd worden in de inbox in plaats van in de SPAM. Houd je lijst dus fris!

2. Zorg voor een goede e-mail reputatie.
Ik volg best wat ondernemers en krijg dus behoorlijk wat e-mails binnen per week. Er zijn echter maar een paar ondernemers wiens e-mail ik altijd open. Deze ondernemers sturen hun e-mails consequent en ze leveren altijd (!) waardevolle inhoud. Ik vind het echt superknap als je dat voor elkaar krijgt!

Als je op zo’n manier je volgers geboeid houdt, levert dat je een goede deliverability op. Je lezers openen je e-mail en reageren op jouw call to action.

Daarnaast is het zo dat, als je altijd met  veel waarde komt en dan een keer met een promotie van een betaald aanbod, je lezer dat niet storend vindt. Houd een verdeling aan van ongeveer 80% waarde leveren en 20% promotie.

3. Wees consistent met je opmaak.
ActiveCampaign geeft aan dat een e-mail met alleen een afbeelding zeker weten problemen met afleveren krijgt. Maak dus een goede balans tussen tekst en afbeeldingen in je opmaak. Daarnaast is het niet aan te raden je logo of template vaak te wisselen. Dit zorgt namelijk voor verwarring bij je lezers en ze zijn hierdoor eerder geneigd je e-mail als SPAM te beoordelen. En dat is het laatste wat je wilt!

4. Stuur een welkom mail en vraag om reactie.
Stuur jij je nieuwe volgers een welkom e-mail? Dat is een hele persoonlijke manier om iemand welkom te heten. Vraag in zo’n mail ook om een reactie van je lezer. ActiveCampaign telt dit meteen als engagement en dit levert je punten op voor je reputatie.

5. Maak gebruik van de SPAM-check in ActiveCampaign.
In de samenvatting van je campagne (de laatste pagina voor het verzenden) in ActiveCampaign zit een SPAM-check. Een hele makkelijke tool om te testen of je mail SPAM-vriendelijk is. Natuurlijk krijg je hiermee geen 100% zekerheid dat je mail niet in de SPAM terecht komt, maar de grootste issues worden wel opgespoord.

6. Gebruik jij links in je e-mail?
Spam filters checken de uitgaande links in je e-mail. Indien je naar een URL linkt van een domein met een slechte reputatie, is de kans groot dat je e-mail in de SPAM terecht komt.

ActiveCampaign geeft aan dat diensten die je link verkorten, zoals bit.ly, veel gebruikt worden door spammers. Gebruik daarom dus geen bit.ly link in je e-mail, maar link gewoon naar de volledige url door.

7. Verstuur vanuit een betrouwbare en herkenbare afzender.
Zoals ik al eerder vermeldde, wil je een sterke en professionele reputatie opbouwen bij je volgers. Een herkenbare huisstijl, logo en mailopmaak helpt hierbij. Zorg er daarnaast ook voor dat je “from” naam en e-mailadres hetzelfde blijven. Neem de tijd om goed na te denken over je “from” naam, vergeet nooit dat je e-mail geschreven wordt door een persoon en niet door een bedrijf. En verander deze afzendergegevens dus niet te vaak.

Gebruik ook geen gratis mailadres, zoals Hotmail of Gmail!

8. Meerdere automations? Check!
Een veelgemaakte fout. Soms krijgt je nieuwe volger teveel mails tegelijk binnen, omdat er meerdere automations tegelijk getriggerd worden. Je nieuwe volger raakt geïrriteerd en rankt jouw mails al snel als SPAM.

Plan daarom één keer in de zoveel tijd een check in en loop je automations na. Op hoeveel manieren kan iemand op je hoofdlijst terecht komen? Stel dat iemand 3 weggevers tegelijk aanvraagt, hoeveel mails krijgt iemand dan op hetzelfde moment? Hebben deze mails dezelfde inhoud? Kan hier iets in geschrapt worden?

9. Stuur jij ook altijd een test-mail? Let op!
Voor ik een campagne verstuur, stuur ik mezelf altijd een test-mail. Deze mail komt bijna altijd in mijn SPAM terecht, herkenbaar?

Wanneer je een mail stuurt naar en vanuit hetzelfde mailadres, komt deze bijna altijd in je SPAM. Hetzelfde geldt voor mailtjes met dezelfde tekst in het onderwerp als de tekst in de body van je mail. Schrijf je bijvoorbeeld “Dit is een test” in het onderwerp en ook in je body van je e-mail, dan komt deze e-mail niet verder dan je SPAM.

10. Maak het makkelijk om uit te schrijven.
Je wilt echt voorkomen dat iemand je mail aanmerkt als SPAM, dat is echt slecht voor je reputatie. Maak het daarom makkelijk voor je lezer om zich uit te schrijven. Plaats een uitschrijflink in elke mail die je verstuurt.

Een uitschrijver is iemand die simpelweg op dit moment niet in de inhoud van je e-mails geïnteresseerd is. Wil je 4 redenen weten waarom je blij mag zijn met een uitschrijver? Lees dan hier mijn artikel hierover.

Samenvatting: Focus op een gezonde lijst met kwalitatieve e-mailadressen. E-mailadressen van lezers die interesse hebben in wat jij aan waarde te bieden hebt. Vraag je lezers om te reageren op je e-mails, zodat ze echt actief zijn. Als je je hierop focust, merk je dat je e-mails zo min mogelijk in de SPAM terecht komen. Succes!