Online zichtbaar tijdens corona… dat is toch het laatste waar je nu mee bezig wilt zijn? Waarom je dat juist wel moet zijn en hoe je dat aanpakt, vertel ik je graag in dit artikel. NB. Dit artikel heb ik onlangs ook op LinkedIn gepubliceerd.

Wat een bizarre tijd! Ik begin vandaag aan mijn tweede week volledig thuiswerken samen met man en drie kids in ons huis. Ik moet zeggen, tot op heden gaat het goed!

Ontzettend dankbaar zijn we omdat a) we gezond zijn en b) deze situatie voor ONS gezin houdbaar is (ik besef mij maar al te goed dat er gezinnen zijn waar dat heel anders is…).

Tuurlijk ken ik mijn angstige momenten. Eigenlijk volgen die steevast op dagen dat ik teveel nieuws gevolgd heb. Een nieuws-arm dieet volgt daarom aankomende week 😉

Maar nu, over ‘to the business point of view’.

Ik krijg veel vragen van ondernemers hoe ze online zichtbaar kunnen zijn tijdens corona. Is dat nu nog wel relevant? En hoe dan? Waar schrijf ik dan over? Wat kan ik nu juist wel en juist niet op social media zetten ten tijde van deze corona crisis?

Ik heb onlangs een masterclass gevolgd van @JanetMurray, een expert in online zichtbaarheid. Haar tips, aangevuld met die van mij, deel ik graag met je in dit artikel.

Side note: Ik denk dat er veel ondernemers zijn waar dit thema nu speelt. Die goed aan hun online zichtbaarheid aan het bouwen zijn, maar nu twijfelen. Ken jij zo’n ondernemer? Deel mijn artikel, laten we elkaar helpen!

#1 Kruip juist NIET onder die steen en wees online zichtbaar tijdens corona.

Ik vind dat dit juist een periode is waarin je online zichtbaar MOET zijn. Ga nu staan voor je waarde. Stel jezelf op als baken voor je klant. Jouw klant zit ook met zorgen en vragen, los deze op en help je klant. Niemand is er mee geholpen als jij niets meer van je laat horen. Samen staan jullie sterk.

#2 Corona is hier nog wel even.

Je hoeft echt niet elk bericht te beginnen met de situatie waarin we ons nu bevinden. Maar ik lees ook berichten waaruit duidelijk blijkt, dat deze geschreven zijn in een ander tijdperk. Jammer! Zoek hierin een balans, maar zorg in elk geval voor zo actueel mogelijke content en pas je boodschap aan waar nodig.

#3 Zet je Hootsuite, Buffer of andere tool, die je gebruikt om je berichten op social media in te plannen, uit.

Aanvullend op tip #2 is deze echt van belang. Ik zie nog teveel berichten op social media voor bij komen die zijn gericht op ‘de normale gang van zaken’. En we zitten nu eenmaal momenteel niet in een normale situatie. Er is een grote crisis gaande in Nederland, ‘business as usal’ gaat nu gewoon niet op.

Zet die planner uit!! En pas je berichten aan. Er is niks mis met content batchen (= op gezette tijden een flinke voorraad content creëren, zodat je deze in de toekomst kunt gebruiken en inplannen), maar bekijk de content die je nog gaat delen eens kritisch. Sluit deze aan bij de huidige emoties en vragen van je klant?

#4 Verplaats je nu (juist NU) meer dan ooit in je klant.

De beste tip die ik je op dit moment kan geven is… ken je klant! Wat zijn de grootste vragen en zorgen die jouw klant heeft tijdens de eerste weken van deze crisis? Ik geef je enkele voorbeelden.

Misschien ben je teamcoach en staat jouw klant (de teammanager) ineens voor de uitdaging om zijn of haar team op afstand te coachen. Ik zie daar een prima kans in voor jou om in te springen als expert!

Misschien heb je een webshop en lever je normaal gesproken enkel producten aan je klant. Nu is een uitgelezen kans om dieper in te gaan op de informatiebehoefte van jouw klant. Leer je klant kennen en creëer!

Misschien ben je business coach, maar is je klant bang om zijn of haar hele business kwijt te raken. Leer je klant dan hoe hij/ zij een nieuwe inkomstenstroom kan genereren door bijvoorbeeld een online dienst aan te bieden, zoals een Zoom Call of online Masterclass.

Zoek dus de verbinding op met je klant en onderzoek welke vragen ze hebben. En help ze. Wijk daarbij niet af van je eigen dienst of product, je bent en blijft waardevol. Verander alleen enkel je boodschap waar nodig.

#5 Geef ajb niet alles gratis weg.

OMG! Ik weet niet wat er allemaal gebeurt hoor, maar ik vind het schokkend! Waarom geeft iedereen zijn of haar hele dienst gratis weg op dit moment?! Dat is toch bizar?! Het brood bij de bakker is toch ook niet eens gratis?

Ik vind deze ontwikkeling:

  • de hele economie nog verder kapot maken
  • niet houdbaar in een gezonde business
  • raar, want je trekt hiermee niet je ideale klanten aan!

Klanten die hier op af komen:

  • zijn koopjesjagers
  • tonen geen commitment (want geen pijn door de investering) en komen dus niet in actie (betekent dus geen resultaat voor de klant en voor jou)
  • zijn geen lange termijn klanten

Stop ermee! Sta voor je dienst en voor je kwaliteit. Ik vertrouw erop dat er altijd (dus ook tijdens deze crisis) ruimte is voor kwaliteit, jij toch ook?

Succes, kruip alsjeblieft niet onder die steen. Laten we waardevolle content blijven delen met elkaar. We’re in this together!

Welke vragen en/ of zorgen heb jij over online zichtbaar zijn tijdens corona? Of misschien wil je meer weten over jouw online mogelijkheden? Laat ze mij weten in de comments, ik help je graag verder.